Kanskje jeg burde begynt med dette når jeg begynte på prosjektet? Var inne på tanken, men slik ble det. Hadde gjerne blitt enklere og få det til å stemme kronologisk, og med litt mer bilder. Men jeg prøver likevel.
Min far og jeg kjøpte bilen i 2012, av en kar på Gjøvik. Husker lite av hva som ble fortalt av daværende eier, om historien til bilen. Derfor vet jeg veldig lite. Kanskje noen som kan hjelpe?
Det jeg har konkludert med er at det er byttet fra B16 til B18 en gang i tiden, samt fra 6v til 12v. For -61 modellene ble vel verken levert med B18 eller 12v anlegg?
Vi kjørte bilen hjem over Hardangervidda. Den gikk knirkefritt. I årene som kom brukte vi bilen som den var, til gårdsbil.
Husker ikke årstall, men den var inne på verksted, med ulyd i motoren som kom ved gasspådrag. Viste seg å være noe med bakelittdrevet. Etter det gikk den knirkefritt frem til vi startet restaureringen, høsten 2018. Det var da såpass mye rust i høyre forskjerm at den ikke ville gått gjennom EU-kontrollen kommende vår. Rustproblem var det også i gulvet da dørene ikke holdt tett. Venstre forskjerm hadde også sett bedre dager. Hjulbuene bak var også begynt. Pakningene rundt vinduene holdt ikke tett, så det begynte etterhvert å ruste under pakningene på innsiden. Lakken begynte å få små blærer og sprekke opp.
Jeg begynte å demontere alt av lykter og detaljer, i tillegg bakdørene og forskjermene. Rutene ble også tatt ut og lagt forsiktig til sides innpakket i bobleplast. Dørken ble skrapt ren og behandlet med arcanol. Det som ikke kunne reddes av dørken, ble skåret ut og sveisingen satt bort til andre, da jeg dessverre ikke kan sveise, noe jeg forhåpentlig vil lære meg engang.
Sveising av hjulbuer og lakkeringsarbeid ble også satt bort til andre.
Høsten 2020 fikk vi den tilbake fra lakkering. Resultatet ble overraskende bra, så jeg er meget fornøyd. Vi begynte så smått med montering på høsten, men pga. tidsmangel ble det ikke gjort så mye. Det er først nå på vårparten når gradestokken har bikket null og tempen i garasjen er akseptabel, monteringen virkelig har skutt fart. Har blitt et par runder i webshopen til Jørgenrud, for å komplettere det hele. Men det er noe jeg ikke får tak i, så jeg har lagt ut noen ønskes kjøpt annonser her på forumet.
Bilen nærmer seg ferdig, men noe gjenstår, og motoren trøbler litt. Kommer tilbake til det i annen post her. Har også noen spørsmål ang motoren da den ikke er original så blir lutt vanskelig å finne deler.
Legger ved et bilde fra første året vi hadde bilen