Sikkerhet - her kan det fylles på ...
Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...
Hva skal vi med et sikkert samfunn dersom vi kjeder oss ihjel? Meningen med livet kan ikke være å leve lengst mulig, men å fylle livene våre med innhold som tjener menneskeheten og dermed også oss selv.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Det bør du videresende til Kongen, kanskje han rekker å få det med i talen sin? 
Nå ble da dette veldig filosofisk?hlyshaug wrote:Hva skal vi med et sikkert samfunn dersom vi kjeder oss ihjel? Meningen med livet kan ikke være å leve lengst mulig, men å fylle livene våre med innhold som tjener menneskeheten og dermed også oss selv.
Jeg kan ikke gjøre mye nyttig for hverken menneskeheten eller andre hvis jeg er død!
Ergo er det bra med sikkerhet.
Ser ikke sammenhengen med sikkerhet og å kjede seg.
Den eneste grunnen til at jeg ikke bruker veteranbil som hverdagsbil gjennom hele året er nettopp sikkerhet.
I en moderne bil har jeg relativt stor sjanse for å overleve en kollisjon.
Krasjer jeg med min gamle Duett er jeg død.
Jeg har kun 2 seter i min Duett. Kan sette inn baksete, men vil ikke!
Ønsker ikke ha med familien på tur. Det er for mange egg i en kurv.
Tilbake til sikkerhet for våre veteranbiler:
Det vi kan få gjort noe med, er at bilene er så sikre som mulig for å UNNGÅ en kollisjon.
For å unngå en kollisjon må aktiv sikkerhet som bremser, styring , dekk, støtdempere etc være tipp topp.
Er vi først innblandet i en kollisjon, så er det game over.
Våre biler er ikke utstyrt med passiv sikkerhet som beltestrammere, airbags eller deformasjonssoner.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Godt nyttår!
img]http://i43.tinypic.com/xgfjo3.jpg[/img

Støtter 445 her. Vi gjør det vi kan for å holde bilene i god stand, og kanskje litt til, så er mulighetene mindre eller små for at noe galt kan skje.
Jeg hadde også problemer med å kommentere dette, og tenkte at Kongen har sikkert noe å si her, da han har flere veteranbiler og kjører dem av og til?
Det beste med å ha tingene i orden er de gode følelsene av at motoren gir godlyd, styringen gir respons, svinger når den skal og ikke et kvart sekund for seint, at bilens understell gir stabilitet og at f.eks. bremsene smeller til fra første millisekund og ikke etter at pedalen er trykket halvveis inn og bremseskoene har hatt seg en liten vandring før de kommer seg bort til tromlene for å bremse. Det mens bilen ha beveget seg et stort antall meter før noe skjer.
Jeg vil ikke ha halvslappe bremser som dobler bremselengden! Problemet her er at man gradvis venner seg til at ting blir dårlige, og først når man får justert tingene opp så kjenner man ikke bilen igjen! Å, var det sånn den skulle være?
De som har annet å gjøre i dag trenger ikke lese videre ... Men ta gjerne med et tips om at rust rundt en mutter kan bety at den er løs!
Bisetning: I går var jeg ute å kjørte et konkurrerende merke, og la merke til at bilen vandret litt! Hm ... dette likner ikke denne bilen, med avanserte hjulvinkler og ti grader castervinkel, smale hjul, o.a. nettopp for at bilen skal gå rett fram.
Da jeg kom fram måtte jeg kjenne etter på hjulene og fant el slakk på venstre side.
Bilen var jo nettopp på EU-kontroll med 0 feil, så jeg hadde liten mistanke til styrekulene.
Det som gjenstod da var "Hardykoblingen" (overføringsleddet) mellom rattakslingen og ev. løs tannstang! Tannstanga fikk jeg ikke sjekket, da jeg hadde dårlig tid. Hadde heller ikke noen medhjelper!
Men da jeg sjekket visuelt under, så jeg at det var rustantydning på festebolten inne ved øvre bærebru!
Oi sann! Dette var kjent! Her ligger nok problemet! Løs øvre bærearm, det kan trolig være årsaken til at bilen, som ellers går som et lokomotiv på skinner, var ustabil med tendenser til vandring, som om spissingen skulle være ti minus ...
Jeg kan ta bilde av det som en nytteverdi, selv om jeg ikke er 100 prosent sikker før jeg finner fram to 17 millimetere og får skudd til.
Her skal først kjenne om mutteren på bolten sitter fast (kanskje jeg har rett?), og så skal jeg sku den halvveis ut og legge på en dråpe olje på gjengene og så skru til igjen. Da får jeg skrudd bedre fast nemlig, og noen ikke visste det...?
Tar jeg feil, må jeg dypere inn i materien og få med en medhelper til å dra/vri fram slakken mens jeg ser videre innover..
Til Volvo: Overført til PV/Duett så er det noe av det samme. De øvre "foringene" - en gjenget aksling tilsvrende gjenget mutter (foring) i hver ende.
Avstanden er kortere enn på nedre bru, og kan derfor være utsatt?
En annen grunn til at foringene her er utsatt er at det nesten alltid ikke lar seg smøre fordi mange har slurvet i mange på og fettet inni det er stivt som asfalt. Løsningen for å smøre er å skru ut mutterne en hal cm. så smøre og så skru mutterne til igjen, om man ikke vil demontere helt og rense opp og sjekke?
Jeg vet ikke om dette er noen stort problem med slitasje her, men nevner muligheten...
De nedre indre foringene har i alle fall en tendens til å bli "lurvete" og har stor betydning på fastheten og styreresponsen i understell/hjuloppheng. De er godt synlige og forholdsvis lette å skifte, jangu har litt erfaring der etter hvert...
De kan jo se sånn ut når man får dem av:

SpørsmåL Tror noen at min Duett ble bedre å kjøre langs veien med nye foringer?
Om noen er interesert i fart, kan jeg anbefale boken "Fartstlære (Trafikk og fysikk) av Sverre Høidal - Dreyer forlag. Men om den selges fortsatt vet jeg ikke?
img]http://i43.tinypic.com/xgfjo3.jpg[/img

Støtter 445 her. Vi gjør det vi kan for å holde bilene i god stand, og kanskje litt til, så er mulighetene mindre eller små for at noe galt kan skje.
Jeg hadde også problemer med å kommentere dette, og tenkte at Kongen har sikkert noe å si her, da han har flere veteranbiler og kjører dem av og til?
Det beste med å ha tingene i orden er de gode følelsene av at motoren gir godlyd, styringen gir respons, svinger når den skal og ikke et kvart sekund for seint, at bilens understell gir stabilitet og at f.eks. bremsene smeller til fra første millisekund og ikke etter at pedalen er trykket halvveis inn og bremseskoene har hatt seg en liten vandring før de kommer seg bort til tromlene for å bremse. Det mens bilen ha beveget seg et stort antall meter før noe skjer.
Jeg vil ikke ha halvslappe bremser som dobler bremselengden! Problemet her er at man gradvis venner seg til at ting blir dårlige, og først når man får justert tingene opp så kjenner man ikke bilen igjen! Å, var det sånn den skulle være?
De som har annet å gjøre i dag trenger ikke lese videre ... Men ta gjerne med et tips om at rust rundt en mutter kan bety at den er løs!
Bisetning: I går var jeg ute å kjørte et konkurrerende merke, og la merke til at bilen vandret litt! Hm ... dette likner ikke denne bilen, med avanserte hjulvinkler og ti grader castervinkel, smale hjul, o.a. nettopp for at bilen skal gå rett fram.
Da jeg kom fram måtte jeg kjenne etter på hjulene og fant el slakk på venstre side.
Bilen var jo nettopp på EU-kontroll med 0 feil, så jeg hadde liten mistanke til styrekulene.
Det som gjenstod da var "Hardykoblingen" (overføringsleddet) mellom rattakslingen og ev. løs tannstang! Tannstanga fikk jeg ikke sjekket, da jeg hadde dårlig tid. Hadde heller ikke noen medhjelper!
Men da jeg sjekket visuelt under, så jeg at det var rustantydning på festebolten inne ved øvre bærebru!
Oi sann! Dette var kjent! Her ligger nok problemet! Løs øvre bærearm, det kan trolig være årsaken til at bilen, som ellers går som et lokomotiv på skinner, var ustabil med tendenser til vandring, som om spissingen skulle være ti minus ...
Jeg kan ta bilde av det som en nytteverdi, selv om jeg ikke er 100 prosent sikker før jeg finner fram to 17 millimetere og får skudd til.
Her skal først kjenne om mutteren på bolten sitter fast (kanskje jeg har rett?), og så skal jeg sku den halvveis ut og legge på en dråpe olje på gjengene og så skru til igjen. Da får jeg skrudd bedre fast nemlig, og noen ikke visste det...?
Tar jeg feil, må jeg dypere inn i materien og få med en medhelper til å dra/vri fram slakken mens jeg ser videre innover..
Til Volvo: Overført til PV/Duett så er det noe av det samme. De øvre "foringene" - en gjenget aksling tilsvrende gjenget mutter (foring) i hver ende.
En annen grunn til at foringene her er utsatt er at det nesten alltid ikke lar seg smøre fordi mange har slurvet i mange på og fettet inni det er stivt som asfalt. Løsningen for å smøre er å skru ut mutterne en hal cm. så smøre og så skru mutterne til igjen, om man ikke vil demontere helt og rense opp og sjekke?
Jeg vet ikke om dette er noen stort problem med slitasje her, men nevner muligheten...
De nedre indre foringene har i alle fall en tendens til å bli "lurvete" og har stor betydning på fastheten og styreresponsen i understell/hjuloppheng. De er godt synlige og forholdsvis lette å skifte, jangu har litt erfaring der etter hvert...
De kan jo se sånn ut når man får dem av:

SpørsmåL Tror noen at min Duett ble bedre å kjøre langs veien med nye foringer?
Om noen er interesert i fart, kan jeg anbefale boken "Fartstlære (Trafikk og fysikk) av Sverre Høidal - Dreyer forlag. Men om den selges fortsatt vet jeg ikke?
Utbedring:
Om det ikke hjelper å skru fast må jeg vel ta av brua og krympe hullet til bolten. Men jeg kommer nok til å legge på en utvending forsterkning, en stor skive/brikke av ca. 3 mm plate, med nøyaktig hull som passser til bolten. (når jeg først tar av?)
Hvorfor skjer dette?
Teori: De gamle gummiforingene som sitter inne der er kanksje blitt harde og er derved mindre i stand til å ta opp vridningskreftene?
Og så går det et for stort moment over til bolt-innfestningen, og noe må gi etter da ikke noen annet stopper brua å bevege seg opp og ned...
Ergo kan det hende at det er kun en midlertidig løsning å feste foringene bedre?
Har noen nyttige erfaringer her?
Så er spørsmålet om jeg bør bytte gummiforingene?
Trolig ikke så lette å få tak i, men det går å bestille fra Frankrike....
Disse bilene, Renautt 4, ble jo laget i nesten 6 millioner eksemplarer så det må jo være masse deler rundt omkring...?
Om det ikke hjelper å skru fast må jeg vel ta av brua og krympe hullet til bolten. Men jeg kommer nok til å legge på en utvending forsterkning, en stor skive/brikke av ca. 3 mm plate, med nøyaktig hull som passser til bolten. (når jeg først tar av?)
Hvorfor skjer dette?
Teori: De gamle gummiforingene som sitter inne der er kanksje blitt harde og er derved mindre i stand til å ta opp vridningskreftene?
Og så går det et for stort moment over til bolt-innfestningen, og noe må gi etter da ikke noen annet stopper brua å bevege seg opp og ned...
Ergo kan det hende at det er kun en midlertidig løsning å feste foringene bedre?
Har noen nyttige erfaringer her?
Så er spørsmålet om jeg bør bytte gummiforingene?
Disse bilene, Renautt 4, ble jo laget i nesten 6 millioner eksemplarer så det må jo være masse deler rundt omkring...?
Her pirket du litt i en dårlig samvittighet!Torbo2 wrote:Til Volvo: Overført til PV/Duett så er det noe av det samme. De øvre "foringene" - en gjenget aksling tilsvrende gjenget mutter (foring) i hver ende.
Har jo et komplett foringssett liggende, men har ikke startet på denne jobben ennå. Er faktisk usikker på om det blir gjort i vinter i det hele tatt.
Hmmmm....
Er du i tvil, så er du ikke i tvil; Bytt foringene!Torbo2 wrote:Så er spørsmålet om jeg bør bytte gummiforingene?
Finnes det ikke en R4-klubb i Norge eller Sverige?
Jovisst: http://www.renaultklubben.no/
Noen her må vel vite noe om slike deler?
Du kunne jo tatt de øvre først, det er gjort på en time. Tar du de til slutt blir de sikkert glemt igjen! (egen erfaring).445 wrote:Her pirket du litt i en dårlig samvittighet!Torbo2 wrote:Til Volvo: Overført til PV/Duett så er det noe av det samme. De øvre "foringene" - en gjenget aksling tilsvrende gjenget mutter (foring) i hver ende.
Har jo et komplett foringssett liggende, men har ikke startet på denne jobben ennå. Er faktisk usikker på om det blir gjort i vinter i det hele tatt.
Hmmmm....
Men får du fett inn der greit så har du et problem mindre..
Elles er det med de nedre som nevnt to løsninger:
1. Ta av rense og male og sette sammen. Det betyr litt ekstra tid... men vil du at jeg skal ha finere bruer enn deg, så kan du gå til neste punkt:
2. Ta av og bytte foringer, rett og slett. Jeg kan gjerne bistå på en av sidene, i bytte med ca. to kopper kaffe og en julekake....
(og noen hestekrefter, men det kan vi ikke snakke om..). Er det masse kuldegrader på tirsdag orker jeg ikke å holde på i garasjen likevel... - en mulighet?
I morgen skal jeg innom et annet sted etter jobben, om det er folk der, og få skrudd fast brua på fireren.
Takk for et kjempehyggelig tilbud.Torbo2 wrote:Jeg kan gjerne bistå på en av sidene, i bytte med ca. to kopper kaffe og en julekake....
Akkurat nå ønsker jeg å få ha det til gode til en senere anledning.
Klarer ikke å holde på med for mange ulike saker ad gangen.
Hvis det er lettere å skru hos meg, så er du hjertelig velkommen.Torbo2 wrote:I morgen skal jeg innom et annet sted etter jobben, om det er folk der, og få skrudd fast brua på fireren.
Men jeg kan ikke tilby løftebukk, bare garasjejekk.
Supert, kommer evt. tilbake til det..
Jeg fant en gul bygning etter jobben, hvor jeg kunne komme å en bukk og sjekke forholdene. Fikk bekreftet at det var bærebrua som var løs. Så var det på med to 17 mm-ere og løsne, dryppet på en oljedråpe på gjengene og dro til. Sjekket litt andre ting mens jeg var inne i lys og varme og det var det.
Ut å kjøre og så var bilen "på skinner" igjen!
Kjørte 500 meter langs en rett norsk hummmppeetteee vei og det var ingen antydning til sporing.
Men jeg er forberedt på å måtte gjøre jobben mer proff senere, med nye foringer og mindre hull i brua pluss div....
Og under var det ikke en rustflekk! - merkelig! Skulle tro det var Volvo!
Ut å kjøre og så var bilen "på skinner" igjen!
Kjørte 500 meter langs en rett norsk hummmppeetteee vei og det var ingen antydning til sporing.
Men jeg er forberedt på å måtte gjøre jobben mer proff senere, med nye foringer og mindre hull i brua pluss div....
Og under var det ikke en rustflekk! - merkelig! Skulle tro det var Volvo!
At sikkerheten er dårlig i "sikkerhetsbilen" PV/Duett, det er ingen tvil om. I sin tid var bilene langt fremme, nå er du ufattelig mye sikrere i en Smart ForTwo hvis uhellet skulle være ute. Så hva kan gjøres uten at det ødelegger sjarmen med veteranbilen? Kjøre forsiktig gjør vi vel uansett i sånne biler, så det tar jeg ikke med på lista.
Noen sverger til at alt skal være originalt ned til minste detalj, da er det lite annet enn å sørge for at:
1.Bilen er teknisk i topp stand. Særlig bremser og styring.
Men etter min mening bør det være greit å modifisere litt for å bedre sikkerheten. Da er det som gir mest effekt:
2. Sørge for å montere sikkerhetsbelter (gjelder kun 444). Et lite men effektivt inngrep.
Videre er jeg litt mer usikker. Men rattstammen er skummel. En liten krasj vil kjøre det solide røret rett inn i brystet på sjåføren, potensielt dødelig. Så jeg går for:
3. Modifisere rattstammen. Her kan en donorbil av litt mer moderne art være løsningen. Det bør være mulig å bytte ut hele eller deler av den gamle med en kollapsende stamme.
Neste valg er å se på interiøret. Setene er det viktigste etter min mening. Beskyttelse av nakke og hode er absolutt mulig, men da må:
4. Setene skiftes til nyere med nakkstøtte. Det er et stort inngrep, og litt mer enn jeg kan akseptere.
For de av oss med 444 er det også greit å berge kneet fra komplisert kirurgi hvis uhellet skulle være ute.
5. Flytt håndbrekkspaken.
Noen sverger til at alt skal være originalt ned til minste detalj, da er det lite annet enn å sørge for at:
1.Bilen er teknisk i topp stand. Særlig bremser og styring.
Men etter min mening bør det være greit å modifisere litt for å bedre sikkerheten. Da er det som gir mest effekt:
2. Sørge for å montere sikkerhetsbelter (gjelder kun 444). Et lite men effektivt inngrep.
Videre er jeg litt mer usikker. Men rattstammen er skummel. En liten krasj vil kjøre det solide røret rett inn i brystet på sjåføren, potensielt dødelig. Så jeg går for:
3. Modifisere rattstammen. Her kan en donorbil av litt mer moderne art være løsningen. Det bør være mulig å bytte ut hele eller deler av den gamle med en kollapsende stamme.
Neste valg er å se på interiøret. Setene er det viktigste etter min mening. Beskyttelse av nakke og hode er absolutt mulig, men da må:
4. Setene skiftes til nyere med nakkstøtte. Det er et stort inngrep, og litt mer enn jeg kan akseptere.
For de av oss med 444 er det også greit å berge kneet fra komplisert kirurgi hvis uhellet skulle være ute.
5. Flytt håndbrekkspaken.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Det med å flytte håndbremsen er nok noe å tenke på!
- Tillater med å ta med tipset i samlelista i starten... OK?
Det andre tar jeg som en bekreftelse på lista i starten er verdifull.
Selv vurderer jeg rullebelter, ikke fordi de er sikrere, men de er lettere i bruk, og nyere ting har mindre muligheter for feil.
(halvslappe og rustne fjærer i låsen eksempelvis, gir usikkerhet. Selv har jeg byttet fjær i en av låsene til en uoriginal fjær på grunn av brudd, men det er en krevende operasjon. Den fjæren inni er ikke handelsvare og den er vanskelig å lage ny.
Er ikke ikke sikker på på om dette er en godkjent løsning heller? Og siden dette er min sønns bil, må jeg nok vurdere rullebelter?
Har søkt etter brukte belter med det har det vært liten resopns på...
- Tillater med å ta med tipset i samlelista i starten... OK?
Det andre tar jeg som en bekreftelse på lista i starten er verdifull.
Selv vurderer jeg rullebelter, ikke fordi de er sikrere, men de er lettere i bruk, og nyere ting har mindre muligheter for feil.
(halvslappe og rustne fjærer i låsen eksempelvis, gir usikkerhet. Selv har jeg byttet fjær i en av låsene til en uoriginal fjær på grunn av brudd, men det er en krevende operasjon. Den fjæren inni er ikke handelsvare og den er vanskelig å lage ny.
Er ikke ikke sikker på på om dette er en godkjent løsning heller? Og siden dette er min sønns bil, må jeg nok vurdere rullebelter?
Har søkt etter brukte belter med det har det vært liten resopns på...
Jeg kjøpte et sett med brukte, tidsriktige, belter for en stund siden.
Har ikke montert de ennå. Har festene klare på førersiden, men ikke på passasjersiden.
Er usikker på om det er en "falsk trygghet" å montere disse gamle beltene.
Er de bedre enn ingenting?
Har ikke montert de ennå. Har festene klare på førersiden, men ikke på passasjersiden.
Er usikker på om det er en "falsk trygghet" å montere disse gamle beltene.
Er de bedre enn ingenting?